Er bestaan ontzettend veel fabels over voeding tijdens zwangerschap. Tegenstrijdige informatie zorgt voor veel onduidelijkheid. Zwangere vrouwen hoeven écht niet in één klap in konijnen te veranderen, maar gezond eten is natuurlijk wel belangrijk. Ook wil je uiteraard niet dat je gedurende je zwangerschap doorgaat met een (gezonde) eetgewoonte, terwijl dat achteraf helemaal niet goed voor je kind bleek te zijn! Hieronder vind je alle belangrijke do’s en don’ts op het gebied van eten en drinken tijdens je zwangerschap.

Goed en gezond eten en drinken tijdens zwangerschap

Het begin van je zwangerschap is een mooi moment om gezond(er) te gaan eten. ‘Voor twee eten’ hoeft echt niet, maar ga ook niet te weinig eten. Zolang jij alle belangrijke voedingstoffen binnenkrijgt, krijgt je baby dat ook.

Drink genoeg, eet voldoende en regelmatig: ontbijt, lunch, avondeten. Vooral in de beginperiode kan je last hebben van (ochtend)misselijkheid. Blijf in dit geval eten, maar vooral drinken. Iets lichter eten kan en mag in dit geval gewoon, maar honger jezelf niet uit om misselijkheid te voorkomen. Kleine, makkelijk verteerbare maaltijden helpen vaak zelfs tegen misselijkheid.

Foliumzuur is noodzakelijk de eerste periode van je zwangerschap. Vaak wordt aangeraden om de eerste 10 weken foliumzuurtabletten te nemen. 

Supplementen zijn bij een goed dieet in principe niet nodig. Vitamine D en C zijn natuurlijk goed, maar zitten al in veel gezond voedsel. Met vitamine A moet je oppassen: een beetje is oke, te veel kan schadelijk zijn voor je baby.

bowl-cherries-chopping-board-793759

Do’s

Don’ts

  • Water!
  • Fruit
  • Groente
  • Volkorenbrood
  • Aardappelen
  • Noten en zaden
  • (af en toe) Chocolade
  • IJzerrijk voedsel
  • Goed doorbakken vis 1-2 keer per week
  • Rauwe of gerookte vis
  • Rauw vlees
  • Alcohol
  • Roken!!
  • Koffie mag, maar niet te veel
  • Rauwe melk / kaas
  • Leverproducten (leverworst / paté)
  • Kaneel
  • Ongewassen / onduidelijk houdbare rauwkost